Uitreiking - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Gosse en Simone Elzinga - WaarBenJij.nu Uitreiking - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Gosse en Simone Elzinga - WaarBenJij.nu

Uitreiking

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Simone

20 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Knysna

Onze computer studenten zijn geslaagd! Na een spannend examen heeft iedereen een voldoende gehaald waarbij de meesten boven de 70% zaten.
Gisteren hebben ze allemaal hun certifikaat gekregen. We hebben er een waar feest van gemaakt zoals het hier in ZA gebruikelijk is.
Uiteraard hebben we onze top 3 studenten opgenoemd en heeft elke student naast zijn/ haar certifikaat ook een roos met Bijbel tekst gekregen.
Daarnaast was er koffie/ thee en cupcakes.
Alle studenten zijn op de foto gekomen, als groep maar wie wilde ook individueel.
Wat ons opviel was dat ze met Erika en mij op de foto wilden.
Ze waren allemaal zo trots op hun prestatie en dat was ook onze bedoeling. We hopen dat met dit certifikaat ze een betere baan kunnen vinden en daardoor kunnen ze zelf voor hun familie zorgen in plaats van afhankelijk te zijn van anderen.
Zoals het in de zendingswereld zo mooi gezegd wordt: “ in plaats van iemand die honger heeft een vis te geven is het beter om hen een hengel te geven en hen te leren vissen.”
Het eerste is makkelijk en snel maar het tweede vergt tijd en energie maar de tweede geeft wel een long-term oplossing terwijl een vis geven maar een eenmalige aktie is.

Voor mij als leraar was het wel even moeilijk om na 20 weken ineens niet meer deze groepen te hebben en 1 van de studenten had zelfs tranen in zijn ogen omdat deze feestelijke uitreiking ook een afscheid is.
We zijn bij hem en zijn vrouw uitgenodigd om te komen eten.

Na de schoolvakantie, zo halverwege juli, beginnen we weer met nieuwe groepen. Dit keer starten we met 3 groepen van 9 mensen. Erika zal dan al weer in Nederland zijn maar ik krijg dan hulp van een student; Usanda. Hij heeft geen baan en zit hele dagen thuis. Hij zal mij deze 2 dagen helpen met computerles. Zo hoop ik dat hij weer hoop krijgt en meer zelfvetrouwen en hij kan zelf nog extra dingen erbij leren.

Voor mij waren deze 20 weken en zegen. Ik heb zoveel geleerd van hen en heb veel plezier gehad in het lesgeven. Ik zie uit naar de volgende cursus waarin ik een paar dingen zal veranderen en toevoegen omdat er ook jeugd zal komen die alleen highschool gedaan heeft.

• 21 Juni 2013 - 01:29

Herman:

Hey,

Geweldig om te lezen dat het de computerklas zo goed is verlopen! Gods zegen in de voorbereiding voor de nieuwe klassen.

Groetjes,
    Herman